H “Σύνοδος κορυφής για το μέλλον του φιλοτελισμού”, η οποία πραγματοποιήθηκε από την Αμερικανική Φιλοτελική Εταιρεία τον Οκτώβριο στην έδρα της, στο Bellefonte της Πενσυλβάνιας, ήταν ένα από τα πιο σημαντικά φιλοτελικά γεγονότα της χρονιάς. Στο συνοπτικό κείμενο συμπερασμάτων που αναρτήθηκε στον ιστότοπο της Εταιρείας (www.stamps.org), δεσπόζουν τρεις μαγικές λέξεις, τρεις λέξεις κλειδιά, που θα πρέπει να απασχολήσουν σοβαρά τον οργανωμένο φιλοτελισμό: “Rebranding” [βλέπε παρακάτω], “Technology” [τεχνολογία], “Partnerships” [συνεργασίες]. Σε ό,τι αφορά την τεχνολογία και τις συνεργασίες, αποτελούν μόνιμες επιδιώξεις της Ε.Φ.Ε. και, στο μέτρο του εφικτού, εφαρμόζονται. Η σύγχρονη επικοινωνία όμως εισάγει το “Rebranding” -έννοια που μόνο περιφραστικά μπορεί να αποδοθεί στα ελληνικά- που εστιάζει κατ’ ευθείαν στην καρδιά του προβλήματος.

Σε μια εμπνευσμένη διάλεξη στη Θεσσαλονίκη, με τον τίτλο “Rebranding Greece” (βλ. YouTube, 2011), ο ομιλητής, Peter Economides, είχε υποστηρίξει ότι μία χώρα, εν προκειμένω η Ελλάδα, κατ’ αναλογία με τα προϊόντα κατανάλωσης, είναι ένα brand, πολύ ισχυρό μάλιστα. Κατ’ επέκταση, δικαιούμαστε ίσως να υποστηρίξουμε ότι ο φιλοτελισμός είναι κι αυτός ένα brand. Το brand δεν είναι ακριβώς μάρκα, ταυτότητα, εικόνα, αίσθηση ή απήχηση, είναι όμως όλα αυτά μαζί, είναι το οτιδήποτε εντυπώνεται στον καθένα στο άκουσμα της λέξης.

Branding, αντίστοιχα, είναι η διαδικασία διαχείρισης ενός brand. Εδώ στην Ελλάδα, για τον φιλοτελισμό, η διαδικασία αυτή έχει αποτολμηθεί πολλές φορές, οργανωμένα ή πρόχειρα, από σχετικά ή άσχετα πρόσωπα, από έγκυρους ή μη έγκυρους φορείς κτλ. Αν κρίνουμε, όμως, από τα αποτελέσματα, η μέχρι σήμερα διαχείριση του brand φιλοτελισμός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί επιεικώς αποκαρδιωτική.

Η επιβίωση του φιλοτελισμού στη χώρα μας έχει ανάγκη μιας σοβαρής επανεκκίνησης της διαχείρισης αυτού του τόσο πολύτιμου brand, ενός δηλαδή σωστά σχεδιασμένου “Rebranding”. Η ευθύνη βαραίνει όλους: Σωματεία, Ομοσπονδία, Εμπόρους, Φιλοτελική Διεύθυνση ΕΛΤΑ. Θα την αναλάβουμε;